s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kolmelle SAK:n sopimusalalle p…

Kolmelle SAK:n sopimusalalle palkantarkistus

Voimassa olevan tulopoliittisen sopimuksen ansiokehitystarkastelu on valmistunut. Ansiokehityksen tasaisuutta varmentanut ratkaisulautakunta on antanut ratkaisunsa aloista, joista työmarkkinakeskusjärjestöt pyysivät erillisiä päätöksiä.

Lautakunnan selvitysten perusteella SAK:n sopimusaloista kolmelle suoritetaan palkkojen ylimääräinen tarkistus, joka tulee voimaan viimeistään seuraavan sopimuskorotuksen yhteydessä. Palkantarkistus koskee noin 2000 SAK:laista palkansaajaa.

Ratkaisulautakunta päätti palkantarkistuksista seuraaville sopimusaloille:

• Palvelualojen ammattiliiton kaupan automiehet (0,3 %)
  • AKT:n kaupan automiehet (0,3 %)
  • Paperiliiton pahvi- ja paperinvalmistus (0,2 %)

Tarkastelun kautta ylimääräisen korotuksen saaneiden alojen määrä oli verraten vähäinen, kuten myös kaksi vuotta sitten. Edellisen tuporatkaisun ansiokehityslausekkeen perusteella maksettiin 0,3-0,8 prosentin korotukset yhteensä kolmelle SAK:laiselle alalle.

– Suuri osa palkantarkistusvaatimuksista koski sopimusaloja, joista työnantajilla ei ollut esittää tyydyttävää tilastoaineistoa. Kuitenkin jo tulopoliittiseen sopimukseen yhtyminen sinänsä olisi edellyttänyt ansiokehitystarkasteluun sopivien tilastojen olemassaoloa. Tilastojen valmistamisesta oli myös sovittu osapuolten kesken, joissain tapauksissa jopa työehtosopimuksin. Ansiokehitystarkastelu menettää merkitystään, jos perustellut palkantarkistusesitykset kaatuvat jo siihen, että työnantaja laiminlyö vastuunsa ja velvoitteensa, toteaa SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola.

Lautakunnassa ratkaistavana oli 17 sopimusalaa. Näistä 16 koski SAK:n jäsenliittoja.

Lisätietoja:
SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, puh. (09) 7721 302 tai 050 2781