s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Talous – ja työllisyysnä…

Uutinen

Talous – ja työllisyysnäköalat puoltavat tuloneuvottelujen pikaista aloittamista

Lauri Ihalainen:

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

Epävarmaksi käyvät talous- ja työllisyysnäköalat puoltavat vahvasti kokoavaan tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun tähtäävien neuvottelujen pikaista käynnistämistä.

Toivon, että TT, kuten myös muut työmarkkinajärjestöt, voisivat lähipäivien tilannearvioissaan sitoutua aloittamaan neuvottelut työllisyyttä ja ostovoimaa tukevasta tulopoliittisesta kokonaisratkaisusta. Neuvottelut tulisi käynnistää mahdollisimman pian, jotta neuvottelutulos olisi mahdollista saada valmiiksi marraskuun aikana.

SAK:n hallitus päätti 23. syyskuuta kokouksessaan SAK:n olevan valmis käynnistämään neuvottelut tulopoliittisesta kokonaisratkaisusta, mikäli myös muut järjestöt ovat siihen valmiit. Näin olemme osaltamme tunteneet vastuuta työllisyydestä ja palkansaajien ostovoimakehityksestä

Olemme pitäneet tärkeänä, että seuraavalla sopimuskierroksella voidaan vahvistaa työllisyyttä ja rakentaa silta epävarmojen talousnäkymien yli. Laadulliset tavoitteemme tälle tulokierrokselle muodostavat kokonaisuuden, jonka päämääränä on työllisyyden tukeminen, työntekijöiden muutosturvallisuuden lisääminen sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen helpottaminen.

Toivonkin, etteivät työnantajat ryhtyisi jo etukäteen, ilman neuvotteluja, ampumaan alas palkansaajapuolen neuvottelupöytään valmistelemia tavoitteita. Monet SAK:n esittämistä laadullisista tavoitteista tähtäävät sellaisiin työelämän laadullisiin uudistuksiin, joista hyötyisivät niin työnantajat kuin palkansaajatkin.

SAK:n hallitus kokoontuu seuraavan kerran tarkastelemaan neuvottelutilannetta ensi maanantaina, 7. lokakuuta.