s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työnantajiin iski tuporimakauh…

Työnantajiin iski tuporimakauhu?

Lauri Ihalainen

SAK:n Lauri Ihalainen:

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen pitää valitettavana, etteivät työnantajat uuden EK:n johdolla ole valmiita aloittamaan neuvotteluja työllisyyttä ja vakaata talous- ja ostovoimakehitystä tukevan tulopoliittisen kokonaisratkaisun aikaansaamiseksi.

– Työnantajien kielteisessä arviossa ei painanut sekään, että maan hallitus on ilmaissut vakavan halunsa edistää kasvua ja työllisyyttä tukevan tuloratkaisun syntyä mm. veroratkaisuin.

– Kun työnantajiin nyt näyttää iskeneen rimakauhu, yhteisen tuloratkaisun aikaansaamiseen tähtäävät neuvottelut eivät voi alkaa. SAK:n valmistelussa arvio on ollut toinen. Itse uskon, että merkittävistä erimielisyyksistä huolimatta varsinaiset neuvottelut kattavan tuloratkaisun aikaansaamiseksi olisi pitänyt aloittaa. Tällaisen esityksen olisin myös tehnyt SAK:n hallitukselle maanantaina.

– En voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin siihen, että työnantajapuolella ajetaan nyt kovaa linjaa ja valmistellaan irtiottoa Suomessa harjoitetusta työllisyyttä ja ostovoimaa tukevasta tulopolitiikasta. Selvitysvaihe on osoittanut, ettei työnantajapuolella ole halua tuloratkaisun kautta kehittää reiluja pelisääntöjä ja parantaa palkansaajien asemaa työelämän muutostilanteissa.

– Mikäli tilannearvio työnantajapuolella vielä muuttuu, uskon, että SAK:n puolella on jatkossakin valmiutta rakentaviin keskusteluihin ja neuvotteluihin selvitystyössä esille nousseiden tavoitteidemme pohjalta. Tulopoliittisen kokonaisratkaisun puolesta puhuu myös vahva kansalaisten tuki: valtaosa niin palkansaajista kuin yrittäjistäkin on tuoreen Suomen Gallupin tutkimuksen mukaan tupon kannalla.

– SAK:n hallitus arvioi omalta osaltaan tulokierrosedellytyksiä maanantaina. Näissä olosuhteissa on kuitenkin selvää, ettei maanantaisessa kokouksessa ole edellytyksiä esittää SAK:ssa valmisteltuja tulokierrostavoitteita hallituksen päätettäväksi.

Liite:
Kansalaisten tupo-odotukset (Suomen Gallup, syksy 2004)