s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Ihalainen: Kemianteollis…

Uutinen

SAK:n Ihalainen: Kemianteollisuus loi hyvän pohjan tuleville sopimusratkaisuille

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

– Kemianteollisuuden pääaloilla tänään saavutettu neuvottelutulos antaa hyvän pohjan muiden alojen neuvotteluille. Toivon mukaan tämä parantaa edellytyksiä sellaisten uusien sopimusten aikaansaamiseksi, jotka ankkuroituvat syntyneen neuvottelutuloksen peruslinjaan, sanoo SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen.

– Neuvottelutuloksessa sovittujen palkankorotusten taso on asiallinen. Korotuksissa säilyi vahva yleiskorotuslinja, jossa paikallisten erien osuus on sopiva. On myös hyvä, että osapuolet ovat sopineet neuvottelumenettelystä siinä tapauksessa, ettei työpaikalla päästä ratkaisuun paikallisten erien jakamisesta, Ihalainen jatkaa.

Kemianteollisuuden sopimusratkaisu on ensimmäinen niiden alojen joukossa, jotka ovat mukana tulopoliittisessa kokonaisratkaisussa 2004&#;82112007. Palkankorotusten lisäksi sopimusratkaisu sisältää parannuksia muun muassa luottamushenkilöiden asemaan ja muutoksia alakohtaisiin työaikajärjestelmiin. Sopimuskausi ulottuu 31.1.2010 saakka.

– Sopimuskauden pituus mahdollistaa sen, että tähän aikatauluun pääsevät mukaan myös ne alat, jotka neuvottelevat työehtosopimuksistaan ensi vuoden keväällä, Ihalainen toteaa.