s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tutkimus paikallisesta sopimis…

Uutinen

Tutkimus paikallisesta sopimisesta vahvistaa: Työnantajan isäntävaltaa siirretty työyhteisöille (31.3.2000)

– Paikallista sopimista tutkineen työryhmän raportista käy ilmi, että monilla työpaikoilla on työnantajan työnjohto- ja valvontaoikeutta koskevia asioita käytännössä jo siirretty koko työyhteisön keskenään sovittavaksi, totesi paikallista sopimista selvittäneen tupo-työryhmän puheenjohtaja Jyrki Helin Jyväskylän tutkimuksen loppuraportin julkistamistilaisuudessa.

Helinin mukaan tutkimuksesta voidaankin vetää se johtopäätös, että mikäli paikallista sopimista halutaan laajentaa henkilöstön ja työnantajienkin haluamaan suuntaan, se tulisi koskemaan yksiköiden tuloksenjakoa, töiden organisointia ja työvälineiden hankintaa. Jyväskyläläisten tutkimuksessa todetaankin, että tämä näkemys vastaa paikallistasolla niin yritysten johdon kuin myös ammattiyhdistysaktiivien ja palkansaajien laajaa mielipidettä.

– Jyväskylän tutkimuksessa on mielenkiintoista myös se, että se vahvistaa mm. SAK:n aikaisempia tutkimustuloksia siitä, miten eri tavalla henkilöstö kokee työpaikan ilmapiirin kuin yrityksen johto. Henkilöstön edustajat toteavat organisaatioilmapiirin vähemmän avoimeksi ja kannustavaksi ja sisältävän erilaisia ristiriitoja, kun taas poikkeuksetta kaikkein parhaan arvion organisaatiosta antaa yrityksen johto, Helin toteaa.

Tutkimuksen mukaan yrityksen johto on myös henkilöstöedustajia useammin sitä mieltä, että erilaiset muutokset työpaikalla on toteutettu yhteistyössä johdon ja ay-edustajien kesken.

– Kun yrityksen työnantajaedustajien ja henkilöstöedustajien näkemykset yrityksen organisaation todellisuudesta eroavat toisistaan huomattavasti, muodostuu tästä luonnostaan vastakkaisasetelmaa työorganisaatioiden sisällä, Jyrki Helin totesi.

Helinin mukaan Jyväskylän tutkimus jatkaa ja syventää näkökulmaa, joka tutkijaryhmällä oli syntynyt jo aikaisemmissa hankkeissaan. Työelämän tutkimuksen kannalta olisikin toivottavaa, että tämä syvälle työpaikkojen käytäntöihin porautuva tutkimusperinne voisi edelleen jatkua ja kehittyä.

Tänään julkaistun Ilmosen, Jokivuoden, Kevätsalon ja Juutin tutkimuksen ”Luottamus ja paikallinen sopiminen” on rahoittanut Työsuojelurahasto.

Lisätietoja: SAK:n tutkimussihteeri Jyrki Helin, puh.(09)7721439, 040-7312388