s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Pertti Parmanne: TT:n va…

Uutinen

SAK:n Pertti Parmanne: TT:n vanhoilla tempuilla ei synny työpaikkoja vaan köyhiä

Pertti Parmanne

Tänään julkistettu TT:n työllisyysohjelma on pettymys. Se ei ratkaise työllisyysongelmaa eikä siinä esitetä yhtään uutta ideaa, vaan keskitytään katsomaan peruutuspeiliin.

TT on kaivanut koipussistaan työttömyysturvan leikkaukset, palkkaerojen kasvattamisen, sopimusturvan murentamisen ja muut vanhat työnantajatemput. Nämä konstit eivät lisää suomalaisten tuotteiden kysyntää eikä työpaikkoja, mutta ne tuottaisivat turvattomuutta ja uusia köyhiä kansalaisia.

TT toteaa raportissaan nykyisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan tason ja 500 päivän keston olevan eurooppalaista keskitasoa. Silti se epäjohdonmukaisesti vaatii keston lyhentämistä 200 päivään ja muita turvan leikkauksia. Vientimarkkinoiden suhdannetaantuma tai työttömien ammatillisen osaamisen parantaminen eivät hoidu ansioturvan leikkauksilla.

Työttömyyttä savuverhona käyttäen TT:n paperissa keskitytään esittelemään erilaisia tulevaan sopimuspolitiikkaan liittyviä vanhoja työnantajien toiveita ja menneisyyden malleja: TT:n ideologien mielestä samanarvoisesta työstä maksettavan palkan pitäisi vaihdella yrityksen kannattavuuden perusteella eikä määräytyä työehtosopimuksen mukaan. Yrityksiltä ei vaadittaisi yhteiskuntavastuuta eikä niitä kannustettaisi toiminnan kehittämiseen. TT:n rohtojen seurauksena olisi, että terveen rakennemuutoksen ja investointihalun sijaan yrityksissä kasvaisi tulosten ulosmittauksen henki.

Työnantajat ovat yleensä tunnustaneet, että yhdessä sopimisen perinne työmarkkinoilla on osoittautunut menestykselliseksi ja tuonut niin yritysten kuin palkansaajienkin tarvitsemaa taloudellista vakautta ja yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta. Tulevaisuudessakin Suomen menestys perustuu hyvään osaamiseen, toimiviin hyvinvointipalveluihin ja vahvaan sosiaaliseen pääomaan.

TT:n paperi lieneekin yritys saada huomio pois vastuuttomista joukkoirtisanomisista ja siirtyä sivupoluille työllisyyskeskustelussa. Suomi on yritykselle irtisanomisen halpamaa. Kun monissa muissa maissa yrityksen on maksettava erorahoja ja muita kustannuksia, monikansalliset yritykset kohdistavat tuotannon supistukset ja poissiirrot helposti halvan irtisanomisen Suomeen.

Lisätietoja:
SAK:n yhteiskuntapoliittisen osaston johtaja Pertti Parmanne, puh. (09) 7721 310