Jarkko Eloranta: Rakennusliitolla on vahva rooli SAK:laisten ammattiliittojen yhteistyön tiivistämisessä

Rakennusliiton 100-vuotisjuhlaseminaarissa perjantaina puhunut Jarkko Eloranta kiitti Rakennusliittoa SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen yhteistyön ja työehtosopimustoiminnan koordinaation tiivistämisestä.
03.05. 15:06 Pauli Vento
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta. Kuva: Jaakko Lukumaa.

– Rakennusliitto on tuonut sisäiseen keskusteluumme perusteltuja ja punnittuja näkemyksiä sekä kokemuksen tuomaa osaamista ja arvovaltaa, Eloranta totesi puheessaan.

Jarkko Eloranta kiitti Rakennusliittoa myös aktiivisesta osallistumisesta SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen toimiin Orpon-Purran hallituksen työelämäheikennyksiä ja sosiaaliturvaleikkauksia vastaan. Liitto on ollut mukana kaikissa Painava syy -toimissa, joita SAK ja sen ammattiliitot ovat kuluneen kahdeksan kuukauden aikana toteuttaneet.

–SAK on ollut hyvin yhtenäinen vastustaessaan hallituksen suunnitelmia. Orpon hallitus pyrkii merkittävään järjestelmämuutokseen suomalaisilla työmarkkinoille. Ja SAK:n jäsenet ovat se joukko työntekijöitä, jotka kokevat nämä muutokset kovimmin kukkarossaan ja tiukimmin työpaikoillaan, Eloranta sanoi.

Jarkko Eloranta korosti, etteivät SAK ja ammattiliitot ole lopettaneet hallituksen toimien vastustusta tai vaihtoehdottomuuden kritisoimista, vaikka poliittiset lakot ovat keskeytyksissä.

– Me jatkamme sitä eri foorumeilla niin pitkään kuin vain on tarve. Edessä häämöttävät kesäkuussa EU-vaalit, ja jo niissä vaaleissa on annettava selvä viesti siitä, mitä ajattelemme hallituspuolueiden politiikasta.

Euroopan parlamentti on Elorannan mukaan ollut viimeiset kymmenen vuotta duunarin paras ystävä.

– Siellä on saatu aikaan lainsäädäntöä, jolla on parannettu niin työturvallisuutta, tasa-arvoa kuin työehtosopimusten roolia työehtojen määrittäjänä. Meidän pitää omalta osaltamme varmistaa, että näin on jatkossakin.

Rakennusliiton edeltäjän Suomen Rakennustyöväen Liiton perustava kokous pidettiin Helsingin työväenyhdistyksen talolla 3.–6.5.1924. Rakennusliitto juhlii 100-vuotiasta historiaansa myös 8.6.2024 Tampereella järjestettävien jäsenille suunnattujen kesäpäivien merkeissä.